Khamis, 18 Jun 2009

Para pelajar Menengah 5A,
Sila nyatakan apakah usaha-usaha yang anda lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu anda.

30 ulasan:

  1. apakah usaha-usaha yang anda lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu anda.
    Sebagai seorang pelajar, ia amat penting untuk mempunyai tahap Bahasa Melayu yang tinggi lagi kukuh kerana pada pendapat saya, Bahasa Melayu telah memainkan peranan yang kian penting dalam kehidupan seharian manusia hari ini. Tambahan pula, Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi negara kita. Oleh itu, untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu saya, saya telah melakukan pelbagai usaha yang amat berkesan sejak kecil lagi.

    Sebagaimana yang diketahui, banyak membaca buku merupakan satu amalan yang amat baik dan patut disemai di kalangan para pelajar. Jadi, untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu, kita patut banyak membaca buku, majalah, surat khabar yang dicetak dalam bahasa Melayu. Saya telah mula menanamkan sikap suka membaca bahan bacaan Bahasa Melayu sejak kecil lagi dan hari ini, penguasaan Bahasa melayu saya semakin meningkat. Ini amat memuaskan hati saya kerana ia banyak membantu dalam pelajaran sekolah saya.

    Selain daripada membaca, saya juga banyak menonton filem atau rancangan yang disiarkan di televisyen. Secara jujur, filem atau rancangan yang saya tonton bukan dalam Bahasa Melayu tetapi dalam Bahasa Cina atau Bahasa Inggeris. Anda pasti bingung mengapa ia dapat membantu dalam meningkatkan penguasaan bahasa melayu. Sebenarya, semasa saya menonton filem-filem atau rancangan rancangan tersebut, saya selalu mermehatikan sari katanya yang disiarkan dalam bahasa melayu dan belajar perkataan-perkataan baru daripadanya serta mempelajari cara-cara untuk membina ayat. Kalau tidak memahami maksud perkataan tersebut, saya pasti akan menyemak kamus supaya saya dapat menggunakan perkataan tersebut dengan sebaiknya. Secara tidak langsung, saya dapat menguasai perbendaharaan kata yang baru dan ini telah meningkatkan lagi tahap Bahasa Melayu saya.

    BalasPadam
  2. Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi Negara Brunei Darussalam dan juga digunakan di beberapa negara Asia Tenggara. Saya sebagai seorang pelajar negara ini haruslah berusaha untuk mempelajari Bahasa Melayu jika ingin berinteraksi dengan penduduk-penduduk negara ini.

    Satu cara yang paling efektif bagi saya untuk meningkat penguasaan Bahasa Melayu ialah dengan membaca surat khabar Melayu seperti Pelita Brunei. Ini amat berkesan kerana saya jarang membaca buku-buku melayu dan surat khabar satu alternatif yang baik kerana ia dapat diperolehi dengan percuma di perpustakaan dan isinya penuh dengan berita menarik.

    Selain itu, saya juga boleh belajar perkataan-perkataan Bahasa Melayu semasa menonton televisyen. Rancangan Melayu pasti membolehkan saya mempelajari Bahasa Melayu dengan efektif kerana di samping menonton, saya juga boleh mendengar kata-kata Melayu dan ini menolong saya untuk mempelajari cara sebutan kata-kata itu. Andainya rancangan itu bukan dalam Melayu? Tidak apa-apa kerana saya juga boleh membaca sari kata Melayu. Munkin saya tidak perlu tengok sari kata bagi rancangan dalam bahasa lain yang saya fahami tetapi dalam rancangan seperti drama Korea, saya terpaksa mengetahui percakapan mereka hanya dengan membaca sari kata Melayu.

    Usaha-usaha lain yang boleh membantu saya meningkatkan lagi penguasaan Bahasa Melayu adalah semasa membuat projek, menyertai seminar atau kursus yang menggunakan Bahasa Melayu ataupun ikut serta dalam perlakonan drama pendek. Cara ini bermakna saya perlu memberi tumpuan yang besar dan daripada itu, saya boleh meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu. Bulan Bahasa Melayu yang diadakan sehingga pertengahan Bulan Julai tahun ini pasti mempunyai banyak aktiviti yang boleh kita ikut serta.

    Akhir kata, perkara terpenting ialah untuk belajar dari kesilapan dan mempunyai tabiat menyemak kamus atau bertanya kepada orang lain maksud sepatah perkataan yang tidak difahami. Dengan ini, saya harap usaha-usaha tersebut dapat meningkat penguasaan Bahasa Melayu saya.
    Weiji

    BalasPadam
  3. Usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu ialah membaca surat khabar melayu seperti Media pertama secara online kerana saya tidak membelinya. Membaca secara online ada kebaikannya seperti saya boleh baca daripada pelbagai surat khabar lain dan juga baca berita-berita kelmarin.

    Selain daripada itu, saya pun juga berfikir dalam bahasa Melayu. Satu contoh ialah apabila saya tidak dapati menjawab sesuatu soalan dalam apa saja subjeknya, saya akan cuba tengok soalan itu dalam satu perspectif yang lain dan menyoalkannya kepada sendiri dalam bahasa yang lain seperti bahasa Melayu.

    Di samping itu, menonton televisyen dan mendengar radio bahasa Melayu pun akan meningkatkan pengunaan bahasa Melayu. Ini sangat efektif kerana ia akan mengajar kita bagaimanakah menyebut perkataan-perkataan bahasa Melayu dengan betul dan lancar.

    Kesimpulannya, untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu kita mesti lebih menggunakannya dan berbual dengan bahasa Melayu.

    Lim Boon Kai

    BalasPadam
  4. Usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu


    Bahasa Melayu ialah bahasa rasmi Negara Brunei Darussalam.Namun ia memainkan peranan yang sangat penting di Negara Brunei Darussalam.

    Untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu saya,banyak usaha perlu saya lakukan untuk meningkatkannya.Salah satu usaha untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu saya ialah membaca buku,majalah dan surat khabar.Dengan cara ini saya boleh belajar banyak perkataan yang saya tidak pernah belajar dan membaca juga boleh menambah ilmu pengetahuan saya.

    Selain daripada itu,saya juga akan menyertai pelbagai aktiviti di sekolah seperti menulis karangan,pertandingan syarahan,perbahasan dan berbalas pantun.Dengan cara ini,saya dapat meningkatkan penguasaan saya dalam mata pelajaran bahasa melayu.Pada masa yang lapang,saya juga akan menonton televisyen di rumah saya dan mendengar music Malay untuk menambah penguasaan lisan saya seperti intunasi.Bukan itu sahaja,saya juga akan menggunakan Bahasa Melayu semasa bercakap dengan rakan-rakan sekolah saya .

    Inilah usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu.

    Yong Lee Lee
    F5A

    BalasPadam
  5. Antara langkah-langkah yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu saya adalah dengan membaca artikel-artikel dalam bahasa melayu, berkomunikasi dengan rakan-rakan sekelas dalam bahasa melayu.

    D.Liyana, F5A

    BalasPadam
  6. Di dalam tiga bahasa itu, Bahasa Melayu adalah salah satu bahasa yang amat penting. Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi di negara ini. Kita selalu menggunakan tiga bahasa itu untuk membuat komunikasi dengan oang-orang yang berbangsa lain.Bahasa Melayu adalah bahasa Negara Brunei Darussalam. Kita menggunakan bahasa melayu semasa berkawan dengan orang yang berbangsa melayu. Kita juga menggunakan bahasa melayu semasa kita bersekolah dalam kelas bahasa melayu dan sebagainya.Semasa belajar di sekolah, setiap pelajaran sering menggunakan bahasa melayu untuk mengejar kecuali dalam Pelajaran Jawi, MIB , Pelajaran Am dan Bahasa Melayu. Pelajaran lain seperti Matematik, Inggeris, Poa, Sains dan lain-lain menggunakan Bahasa Inggeris. Pelajaran cina menggunakan bahasa cina. Ini bolehlah menunjukkan Bahasa Inggeris sangat berkuasa. Kami selalu menggunakan Bahasa Inggeris yang banyak bukanlah Bahasa Melayu.Itu disebabkan pelajaran Bahasa Melayu saya amat lemah di dalam sekolah. Oleh itu, saya mestilah berusaha untik meningkatkan penguasaan bahasa melayu saya supaya dapat keputusan yang cemerlang.Usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu ialah dengan membaca buku- buku cerita yang dalam bahasa melayu dan juga menonton televisyen, menggunakan bahasa melayu sebagai alat komunikasi bersama kawan-kawan semasa dalam kelas bahasa melayu dan juga menghadiri dalam kelas tuisyen bahasa melayu.Membaca buku-buku cerita ,menonton televisyen dapat meningkatkan bahasa melayu. Kita boleh meningkatkan tatabahasa serta mendapat idea-idea yang baik di dalam buku cerita atau dalam tontonan televisyen. Selain daripada itu, berbualan dengan menggunakan bahasa melayu bersama kawan-kawan atau guru-guru bolehlah meningkatkan prosa kata kita dan dapat menolong semasa menghadapi ujian lisan.Tambahan lagi, menghadiri kelas tuisyen Bahasa Melayu dapat menolong kita menulis karangan dengan lebih lancar. Kita dapatlah meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu melalui cara-cara yang saya nyatakan tadi.Kesimpulannya, kita mestilah mengusaha untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu kerana ia adalah bahasa rasmi kita! Yong Kai Wen - Menengah 5A

    BalasPadam
  7. Apakah usaha-usaha yang awak lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa melaya awak..
    Bahasa Melayu ini juga digunakan dalam pelbagai bidang ilmu dan juga dalam pergaulan social pelbagai bangsa. Dalam konteks Negara kita sekarang, Bahasa melayu bukan sahaja wujud dalam bahasa rasmi tetapi juga tetapi juga berperanan sebagai alat perpaduan kaum. Bahasa Melayu juga menjadi bahasa penghantar bagi sekolah-sekolah dan institusi-institusi pengajian tinggi. Jadi, sebagai seorang pelajar, ia adalah amat mustahak untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu memandangkan kedudukan Bahasa Melayu dalam kalangan masyarakat semakin dititikberatkan.
    Salah satu cara untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu saya ialah melalui media cetak seperti surat khabar, majalah, buku cerita dan pelbagai bahan bacaan bahasa melayu yang mendatangkan manfaat kepada saya. Melalui surat khabar, pengetahuan am dan makumat yang berkaitan dengan pelajaran dapat saya ketahui. Surat khabar harian seperti Media Permata dan Pelita Brunei menyediakan ruangan sukan, iklan, rencana, perniagaan, sastera, hiburan, pendapat pembaca dan isu-isu semasa. Secara tidak langsung,pelbagai idea dan pengetahuan yang saya baca setiap hari, dapat membantu dalam pelajaran Bahasa Melayu saya terutama semasa menulis karangan. Sekiranya para pelajar mempunyai amalan suka membaca ini, sudah pastinya penguasaan Bahasa Melayu seseorang itu akan dipertingkatkan dalam masa yang singkat.
    Tambahan pula, dengan menonton filem-filem, berbagai-bagai perbendaharaan kata dapat saya pelajari. Hal ini demikian kerana saya sering membaca sari kata yang disiarkan dalam bahasa melayu itu. Perkataan-perkataan tersebut dapat saya fahami dengan mudah melalui pertuturan watak-watak filem tersebut. Secara tidak langsung, saya sedang mempelajari bahasa melayu dengan cara yang lebih menarik.^^
    Sementelahan, saya sering meyertai pelbagai aktiviti di sekolah untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu saya, seperti peraduan karangan dan syarahan. Secara tidak langsung, ini dapat meningkatkan penguasaan bahasa melayu saya dari segi lisan mahupun karangan saya. Selain itu, kadangkala, saya juga gemar mendengar musik melayu untuk meningkatkan penguasaan lisan saya terutama dari segi intonasi. =D
    Itulah usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu saya~



    WanJing
    F5A

    BalasPadam
  8. Usaha-usaha yang saya akan buat untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu ialah membaca buku cerita melayu dan surat akhbar melayu. Ia dapat membantu saya meningkatkan pemberambahan kata saya dalam menulis karangan dan lain-lain lagi. Selain daripada itu, saya juga akan menonton wayang melayu supaya dapat meningkatkan kelancaran saya sewaktu bercakap Bahasa Melayu.


    Low Chee Ern
    F5A

    BalasPadam
  9. Bak kata pepatah: “Jika tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya.” Seseorang pelajar mestilah berusaha mencari cara untuk menguatkan apa-apapun bahasa yang dipelajarinya. Walaupun penggal hari cuti kali ini tidak panjang, saya masih telah mencari akal untuk memperbaiki penguasaan Bahasa Melayu saya. Setiap hari saya berkunjung ke perpustakaan mini yang baru siap dibuat beberapa minggu dahulu. Di sini terdapat banyak jenis buku-buku yang berbahasa Melayu. Emak saya selalu membeli buku-buku yang berbahasa Cina, Inggeris dan Melayu. Dia selalu mengingatkan adik and saya supaya banyak membaca untuk memperkayakan ilmu pengetahuan kami. Kadang-kala, saya akan pilih kasih and membaca buku-buku inggeris sahaja kerana Bahasa Melayu and Bahasa Cina terlalu sukar untuk difahami. Lama- lama kemudian, di bawah asuhan emak, saya mula menggemari ketiga-tiga bahasa tersebut. Pada cuti penggal ini, saya bukan sahaja telah membaca buku-buku cerita Bahasa Melayu, tetapi juga telah melayari laman-laman web yang beraneka untuk mencari berita-berita terkini dalam Bahasa Melayu terutamanya laman web Media Permata. Selain daripada meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu saya, saya juga telah menghafal separuh latihan peribahasa yang telah diajari oleh cikgu di sekolah. Di dalam hati saya, saya selalu mengingatkan diri saya bahawa masa itu emas. Tujuan kita sebagai manusia hidup adalah untuk menambahkan ilmu pengetahuan kita dengan sebaik mungkin. Janganlah kita menjadi seperti bangkai hidup and membawa masalah kepada masyarakat kita. Kita haruslah berjasa kepada negara kita yang melindungi and memelihara kita dengan baik sekali.



    Ivan Wong Weei
    F5A

    BalasPadam
  10. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  11. Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi Negara Brunei Darussalam sejak zaman dahulu dan masih kekal di tempat yang asal sebagai bahasa yang paling penting di negara ini. Sesungguhnya, pelajar yang mengambil peperiksaan umum seperti PSR, PMB , SPN21 dan peperiksaan peringkat ‘O’, Bahasa Melayu masih kekal sebagai mata pelajaran yang wajib. Begitu juga apabila mereke hendak memohon pekerjaan atau masuk ke institusi pengajian tinggi tempatan, syaratnya adalah mempunyai kepujian Bahasa Melayu. Ini adalah sebab-sebab kita perlu meguasai Bahasa Melayu dengan baik.
    Untuk meningkatkan peguasaan Bahasa Melayu, banyak usaha yang perlu saya lakukan. Salah satu usaha yang saya lakukan untuk menigkatkan penguasaan Bahasa Melayu ialah membaca bahan bacaan yang dicatatkan dalam Bahasa Melayu seperti buku-buku cerita, surat khabar, majalah- majalah dan sebagainya. Melalui cara ini, saya dapat mempelajari kosa kata yang baru, idea-idea dan juga cara untuk menulis karangan yang baik.
    Selain daripada itu, media massa seperti televisyen, radio dan internet juga dapat membantu kita meningkatkan peguasaan Bahasa Melayu. Contohnya, semasa saya menonton drama yang disiarkan, saya akan memerhatikan sari kata yang dicatatkan dalam Bahasa Melayu walaupun drama tersebut bukan dalam Bahasaa Melayu. Secara tidak langsung, kita dapat mengetahui lebih banyak perkataan-perkataan Bahasa Melayu dengan cara yang lebih relaks kerana saya sedang membuat sesuatu yang saya minati, iaitu menonton televisyen.
    Tambahan pula, persertaan dalam aktiviti-aktiviti, kursus atau projek yang berkaitan dengan Bahasa Melayu juga dapat membantu saya dalam meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu saya. Usaha-usaha seperti bertutur dalam Bahasa Melayu dalam kehidupan seharian,contohnya dengan rakan-rakan saya juga dapat melatih saya untuk membina ayat secara spontan.
    Cara-cara yang dinyatakan di atas ialah usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu saya.

    Kua Pee Ling F5A

    BalasPadam
  12. Terdapat banyak usaha yang dapat kita lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu.
    Usaha-usaha yang saya lakukan pertamanya ialah membaca buku cerita. Dengan membaca buku cerita dalam bahasa Melayu, saya bukan sahaja dapat belajar perkataan-perkataan baru tetapi juga dapat belajar bagaimana untuk membina ayat yang betul dan mengandungi perkataan-perkataan yang cukup.
    Usaha yang kedua ialah meningkatkan penguasaan bahasa Melayu dengan menonton televisyen. Banyak orang mungkin mengatakan bahawa meningkatkan penguasaan bahasa Melayu melalui menonton televisyen haruslah menonton filem Bahasa Melayu, tetapi saya bukan menonton filem Bahasa Melayu untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu. Filem yang saya tonton adalah dalam Bahasa Cina, Inggeris dan animasi yang disiarkah di televisyen. Semasa menonton, saya akan memerhatikan sari kata yang terdapat di filem itu dan belajar perkataan-perkataan baru. Selain itu, animasi yang disiarkah di televisyen banyaknya telah diubahsuai kepada Bahasa Melayu dan tidak lagi terdapat sari kata. Ini dapat membantu saya semasa saya menggunakan bahasa Melayu untuk berkomunikasi. Di samping itu, kita juga perlu mempunyai sebuah kamus yang baik kerana kita dapat mencari perkataan yang kita tidak tahu melalui kamus.

    Wong Chui Gan
    F5A

    BalasPadam
  13. Usaha-usaha yang saya akan lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu saya adalah dengan menggunakan bahasa Melayu di mana-mana sahaja , membaca buku-buku dalam bahasa Melayu untuk mempelajari perkataan-perkataan yang susah kerana boleh membantu dalam karangan. Selain daripada itu, menonton program-program Melayu seperti berita kerana dapat membantu kerana kita boleh mempelajari intonasi cara orang Melayu bercakap.
    Bukan sahaja kita patut menonton filem-filem Melayu tetapi filem-filem Cina, Inggeris, Perancis dan sebagainya juga digalakkan kerana sari kata yang sering kita memeberi perhatian dalam filem-filem bahasa luar mempunyai sari kata yang berbahasa Melayu. Ini membawa faedah kepada kita yang ingin meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu. Terdapat juga aktiviti-aktiviti yang boleh kita menyertai untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu contohnya peraduan karangan, peraduan menulis pantun dan lain-lain lagi.
    Lebih-lebih lagi, kita yang berada dalam negara ini yang merasmikan Bahasa Melayu pastilah kita menguasai Bahasa Melayu dengan sebaik-baiknya.
    F5A-Ang Shy Yau

    BalasPadam
  14. Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi yang tunggal dalam Negara Brunei Darussalam.Kedudukannya sebagai bahasa perantaraan dalam pelbagai bidang.Oleh begitu, kita sebagai generasi muda berperanan mustahak bagi menguasai dan juga memperkembangkannya supaya memartabatkan kedudukan bahasa melayu.

    Salah satu usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu ialah melalui pembacaan bahan cetakan bahasa melayu.Cara ini bukan sahaja dapat memperkayakan perbendaharaan kata saya,malahan ia dapat mengilhamkan saya dengan pelbagai unsur- unsur yang baru.Andaikata saya menempuhi sebarang perkataan yang saya tidak faham, saya akan mencari kamus supaya saya memahami maksud perkataan tersebut. Di samping itu, saya juga telah didorongkan oleh ibu bapa saya supaya membabitkan diri dalam pelbagai aktiviti-aktiviti seperti syarahan dan drama yang dianjurkan oleh Departmen Melayu. Secara tidak langsung, penglibatan diri dalam kegiatan sebegini telah menyemaikan kegemaran dan juga mengukuhkan penguasaan bahasa melayu saya.

    Selain daripada itu, saya juga bercampur gaul dengan kawan yang bertuturan bahasa melayu. Dengan bertuturan dalam bahasa melayu, saya dapat berkomunikasi dengan bangsa melayu. Ini dapat mengeratkan hubungan silaturahim di antara saya dengan bangsa melayu.Secara tidak langsung, saya juga dapat memahami tentang kebudayaan kaum melayu dengan lebih mendalam.Ini boleh mengelakkan perselisihan di antara beberapa kaum supaya melahirkan masyarakat yang harmoni.

    Kesimpulannya, semua lapisan masyarakat memikul tanggungjawab yang sepatutnya untuk menguasai bahasa melayu supaya dapat meningkatkan kedudukan bahasa melayu di antarabangsa.Oleh begitu, saya akan meneruskan dengan usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu.

    Loh Xue Yu F5Sci

    BalasPadam
  15. Terdapat beberapa usaha-usaha yang telah saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu. Antara usaha-usaha tersebut ialah membaca buku-buku cerita atau majalah yang diterbit dalam bahasa melayu. Dengan ini, saya dapat menambah perambahan kata bahasa melayu saya and membetulkan kesusunan ayat yang telah saya salahgunakan pada masa dahulu.

    Selain daripada itu, saya juga menonton berbagai-bagai wayang yang disiarkan dalam Bahasa Melayu atau yang mempunyai sari kata Bahasa Melayu. Kadang-kadang, saya juga akan mendengar siaran radio Bahasa Melayu seperti Kristal FM ataupun Pelangi FM. Melalui wayang dan siaran radio tersebut, saya telah mempelajari cara Bahasa Melayu dituturkan dengan betul.

    Untuk meningkatkan lagi penguasaan Bahasa Melayu, saya akan cuba untuk bertutur dalam Bahasa Melayu lebih kadang supaya pertuturan saya tidak tersekat-sekat semasa saya hendak menyampaikan sesuatu dalam Bahasa Melayu.
    Semoga saya dapat menguasai lagi Bahasa Melayu pada masa yang akan datang.

    May Goh Poh Yik
    Menengah 5A.

    BalasPadam
  16. Untuk meningkatkan lagi penguasaan Bahasa Melayu, saya membaca majalah-majalah dan suratkhabar seperti Media Permata atau Majalah Jelita yang diterbitkan dalam Bahasa Melayu. Apabila saya tersekat atau tidak tahu makna sesuatu eprkataan, saya akan merujuk Kamus Bahasa Melayu atau mencari maksudnya melalui internet. Ini akan menambah lagi perambahan kata dan is juga dapat membolehkan saya menulis karangan yang lebih menarik.

    Saya juga menonton filem-filem Melayu atau menonton filem-filem yang mempunyai sarikata dalam Bahasa Melayu. Berbual-bual dalam Bahasa Melayu dengan kawan-kawan saya juga membantu melancarkan kelancaran dan kemahiran saya dalam bertutur dalam Bahasa Melayu.

    Ini adalah serba sedikit daripada usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu saya.

    Melissa Harijono
    F5A

    BalasPadam
  17. Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi Negara Brunei Darussalam dan ia juga menjadi bahasa berkomunikasi di antara beberapa negara Asia Tenggara.Oleh itu,kita hendaklah meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu diri sendiri untuk berinteraksi dengan orang lain terutamanya di negara-negara tersebut.
    Terlebih dahulu,saya akan menanamkan tabiat membaca buku cerita atau novel bertentangan dengan sebanyak-banyaknya.Ini akan menambahkan kekuasaan Bahasa Melayu saya terhadap perkataan-perkataan yang saya tidak tahu dan penggunaannya. Selain daripada itu, pembacaan surat khabar bahasa Melayu juga tidak dapat dikurangi. Pelbagai surat khabar seperti Pelita Bunei, Media Permata dapat diperolehi daripada Internet juga.
    Pada masa lapang, saya juga banyak menonton filem atau rancangan yang disiarkan di televisyen. Ini membantu meningkatkan lisan Bahasa Melayu saya dalam intunasi, kelancaran dan sebagainya. Di samping itu,saya juga akan sentiasa melayari laman web pelajaran Melayu untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu saya.


    See Der Haur
    F5A

    BalasPadam
  18. Terdapat banyak usaha-usaha yang boleh kita lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu. Antaranya ialah dari perbualan, pembacaan dan sebagainya. Saya membaca suratkhabar, majalah dan buku cerita bahasa melayu. Selain itu, menonton rancangan bahasa melayu juga boleh meningkatkan penguasaan bahasa melayu. Kadang-kadang saya akan berbual-bual dengan kawan saya dengan menggunakan bahasa melayu. Akhir sekali, kita tidak boleh hanya belajar bahasa inggeris dan bahasa cina sahaja kerana bahasa melayu ini juga penting kerana ia merupakan bahasa rasmi di negara brunei darussalam.



    Chung Sze Leong
    F5A

    BalasPadam
  19. Antara satu usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu ialah membaca buku cerita,surat khabar dan majalah. Apabila ada perkataan yang saya tidak faham,saya akan mencari maksudnya dengan kamus melayu.Dengan cara ini,saya boleh mempelajari perkataan-perkataan yang baru untuk membantu saya dalam menulis karangan.Tambahan lagi, saya juga akan menonton filem-filem melayu dan rancangan televisyen melayu untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu saya.


    Thian Yee Zhun
    F5A

    BalasPadam
  20. Usaha-usaha untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu.

    Bahasa Melayu dikatakan sebagai bahasa perpaduan kerana bahasa ini dianggap bahasa lingua franca di nasantara ini.

    Pelbagai usaha perlu saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu dan juga, menjadikan bahasa melayu sebagai bahasa perpaduan. Kegiatan-kegiatan yang berkaitan dengan peribahasa Melayu dan perbahasan dalam bahasa melayu yang diadakan di sekolah akan saya sertai. Melalui kegiatan ini, saya dapat belajar dengan efektif.

    Pada masa lapang, saya akan mengisi masa dengan banyak membaca buku cerita, novel, majalah dan surat khabar yang bercatat dalam bahasa Melayu. Hal ini akan dapat membantu saya dalam menemui perkataan-perkataan yang tidak pernah saya temui. Rancangan Melayu pasti setiap hari dapat membantu saya untuk meningkatkan penggunaan bahasa Melayu. Ini sangat berkesan kerana saya berpeluang mendengar kepada percakapan dalam bahasa Melayu.

    Tambahan pula, banyak berbual-bual dengan orang melayu juga akan meningkatkan kelancaran saya semasa bercakap dalam bahasa Melayu. Usaha lain yang berkesan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu ialah menggunakan bahasa Melayu semasa bercakap dengan ibu bapa di rumah.

    Akhir kata, Bahasa Melayu mudah difahami and dipelajari apabila kita minat untuk membaca bahan bacaan yang bercatat dalam bahasa Melayu.




    Raymond Ting
    M5A

    BalasPadam
  21. Kita boleh meningkatan bahasa melayu kita dengan banyak membca surat khabar, majalah dan menonton film drama yang berkiatan dengan bahasa melayu. Selain itu kita boleh juga banyak menggunakkan bahasa melayu dengan menghubung dengan orang lain.
    Haraplah pada masa yang datang lagi kita dapat lagi boleh menggunakkan bahasa melyu bukan sahaja di sekolah shaja. =)


    Yong Chee Kwai
    M5A

    BalasPadam
  22. Usaha-usaha yang saya lakukan pertamanya ialah membaca buku cerita. Dengan membaca buku cerita dalam bahasa Melayu, saya bukan sahaja dapat belajar perkataan-perkataan baru tetapi juga dapat belajar bagaimana untuk membina ayat yang betul dan mengandungi perkataan-perkataan yang cukup.

    Selain daripada itu,saya juga akan menyertai pelbagai aktiviti di sekolah seperti menulis karangan,pertandingan syarahan,perbahasan dan berbalas pantun.Dengan cara ini,saya dapat meningkatkan penguasaan saya dalam mata pelajaran bahasa melayu.Pada masa yang lapang,saya juga akan menonton televisyen di rumah saya dan mendengar music Malay untuk menambah penguasaan lisan saya seperti intunasi.Bukan itu sahaja,saya juga akan menggunakan Bahasa Melayu semasa bercakap dengan rakan-rakan sekolah saya .


    Ang Lii Wei
    F5B

    BalasPadam
  23. Usaha-usaha yang saya akan buat untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu ialah membaca buku cerita melayu dan surat akhbar melayu.Selain daripada itu, saya juga menonton berbagai-bagai wayang yang disiarkan dalam Bahasa Melayu atau yang mempunyai sari kata Bahasa Melayu.Itulah usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu saya.

    Alfred Hii
    F5B

    BalasPadam
  24. Bahasa melayu adalah bahasa rasmi di Negara Bunei Darussalam.Di zaman moden ini,pelajar-pelajar selalu bebual dengan bahasa ingerris.ini menunjukkan bahasa inggeris sangat penting di zaman ini.oleh itu.....usaha-usaha yang saya akan melakukan untuk meningatkan penguasan Bahasa melayu ialah membaca buku-buku cerita,menonton televisyen,membaca surat khabar dan sebagainya,ini juga dapat membantu saya dalam menulis karangan...selain daripada itu saya akan selalu berbual dengan orang melayu dengan menggunakan Bahasa melayu...


    Lau Poh Hung
    F5B

    BalasPadam
  25. Usaha-usaha yang saya akan buat untuk meningkatkan Bahasa Melayu ialah membaca buku cerita melayu dan surat akhbar melayu

    Apabila ada perkataan yang saya tidak faham,saya akan mencari maksudnya dengan kamus melayu kerana saya boleh mempelajari perkataan-perkataan yang baru untuk membantu saya dalam menulis karangan.

    akhir sekali,kita tidak boleh hanya belajar bahasa inggeris dan bahasa cina sahaja kerana bahasa melayu pun penting di negara kita kerana bahasa melayu adalah bahasa rasmi Negara Brunei Darussalam.
    Loi min Yang
    F5B

    BalasPadam
  26. Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara.Pentingnya Bahasa Melayu di Menengah 5 ialah membolehkan pelajar tersebut melangkah ke pra universiti dengan gred sekurang-kurangnya Credit untuk lulus.Saya sebagai seorang pelajar berbangsa melayu tidaklah sukar untuk memahaminya atau mempelajarinya.Bahasa Melayu saya juga tidak sebagus mana.Paling tinngi mendapat grade A2,B3 dan B4.

    Kita sekarang mendiami sebuah negara yang mementingkan Bahasa Melayu dalam pertuturan seharian yang mudah dipahami umum.apa gunanya kita menjadi penduduk sesebuah negara melayu atau mendiami negara melayu beratus tahun tetapi masih tidak fasih untuk memahami atau bertutur dalam bahasa melayu.

    Di Sekolah ini (Sekolah Menengah Chung Hwa),saya mendapati sebahagian daripada pelajar yang bukan berbangsa melayu masih tidak dapat menngunakan atau memahami bahasa melayu dengan betul.Mesikpun sudah berada di dalam Menengah 5,Mereka masih keliru imbuhan atau sebutan yang betul yang paling ketara semasa dalam percakapan dan menulis karangan.Bagi mereka ianya tidak penting.meraka tidak sedar mereka amat memerlukan Bahasa Melayu untuk lulus dalam peperiksaan GCE O LEVEL.

    Usaha-usaha yang boleh digunakan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu ialah dengan menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa harian selain Mandarin dan Inggeris.Meskipun kami bersekolah di Sekolah Cina,tidak semestinya seseorang pelajar itu ambil tidak endah mengenai Bahasa Melayu.seorang pelajar boleh mempraktikkan dengan bercakap dengan guru-guru,kawan-kawan malah ahli keluarga dalam bahasa melayu untuk meningkatkan lagi penguasaan Bahasa Melayu.

    Selain mempraktikkan pertuturan dalam bahasa melayu,juga boleh membiasakan diri dengan membaca novel-novel,surat khabar,media massa,media cetak yang berbahasa melayu.Jika masih diperingkat awal,digalakkan untuk merujuk dan mencari maksud didalam kamus bahasa.Kamus adalah teman setia jika kita memerlukan bantuan dalam memahami bahsa melayu.Di masa lapang,bolehlah menghabiskan masa di perpustakaan malah di internet juga mempunyai banyak ilmu pengetahuan yang berguna berbentuk bahasa melayu.Menipu diri sendiri dalam pepriksaan tidak ada gunya.

    apa yang saya maksudkan dengan MENIPU DIRI SENDIRI DALAM PEPERIKSAAN TIDAK ADA GUNYANYA ialah saya menyedari kebanyakkan pelajar yang bukan berbangsa melayu dan yang tidak memahami bahasa melau akan meminta bantuan dengan cara yang salah iaitu meniru.Markah yang diperolehi juga tidak berkat dan tidak menjamin apa-apa kejayaan.memegang segulung ijazah tetapi usaha yang dilakukan bukan dari diri sendiri tidak ada gunyanya.Usaha itu tangga kejayaan.seorang pelajr haruslah tekun berusaha.

    Juga,tidak ketinggalan untuk bergaul dengan orang melayu dan bertukar pendapat tetapi dalam bahasa melayu boleh melancarkan pertuturan kita.meskipun kekok rasanya pada awalnya,tetapi dengan menjadikannya sebagai tabiat ianya boleh dipupuk sehingga lancar.bermulalah dengan bebrapa perkataan sehari.ianya akan banyak membantu.

    Sebagai seorang pelajar,disekolah guru-gru boleh dijadikan tempat rujukan bagi bertanyakan mengenai bahasa melayu dan boleh meminta bantuan guru berlatih bercakap dalam bahasa melayu.tahun ini kami pelajar menengah 5 akan menduduki peperiksaan gce o level,dan mestilah menduduki 3 kertas peperiksaan dan antaranya ialah peperiksaan lisan.

    pepriksaan lisan juga boleh mebantu untuk meningkatkan gred dalam bahasa melayu,keran kita biasnya lebih petah bercakap daripada menulis.pertuturan yang lancar,suara yang nyaring dan juga penggunaan bahasa yang baik juga boleh membantu mendapat gred yang baik.

    oleh itu,para pelajar yang bukan berbangsa melayu san yang berbangsa melayu haruslah saling tolong-menolong bagi memboelhkan kedua pihak dapat membantu diri sendiri bagi mendapat gred yang memuaskan.sekarang bulan januari baru bermula,belum terlewt lagi untuk berusaha mempelajari bahasa melayu dan memperbaiki pertuturan bahasa melayu juga dalam penulisan.

    NUR ARIIZAH BINTI JOEFRY
    MENENGAH 5B

    BalasPadam
  27. Bahasa melayu ialah bahahsa rasmi Negara Brunei Darussalam.Ia ialah satu subjek yang penting di dalam peperiksaan "O"level.Kami mesti dapat"C" untuk subjek ini supaya boleh meningkat ke "A" level,iaitu form 6.Sebab ini,saya mesti meningkatkan penguasaan bahasa melayu dengan membaca buku cerita dan menonton wayang melayu.Kalau ada perkataan yang tidak faham,saya akan merujukkan kamus.Selain daripada itu,saya akan bercakap kepada kawan saya dengan bahasa melayu dan berkawan dengan orang melayu untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu saya.


    Fang Ting
    F5B

    BalasPadam
  28. Bahasa melayu merupakan bahasa rasmi negara brunei darussalam.kita akan menggunakan bahasa melayu sebagai komunikasi dan dalam "o" level saya sebagai seorang murid mesti dapat credit supaya dapat lulus.oleh itu saya perlu meningkatkan penguasaan bahasa melayu.Antara usaha-usaha yang saya lakukan ialah membaca buku cerita,surat khabar dan majalah dalam bahasa melayu kerana melalui itu saya akan mengetahui banyak lagi perkataan yang baru dalam bahasa melyu.Selain daripada cara itu saya akan pergi ke kelas tambahan bahasa melayu dan juga menggunakan bahasa melayu untuk berkomunikasi dengan kawan, guru dan juga keluarga saya.Tambahan lagi, saya akan menonton wayang bahasa melayu dan juga mendengar kepada radio kerana saya akan dapat mempelajari bahasa melayu.
    Suzane Lim Tsyr Shan
    F5B

    BalasPadam
  29. Bahasa Malayu merupakan bahasa rasmi yang di dalam Brunei Darussalam . Usaha - usaha yang saya melakukan meningkatkan penguasaan Bahasa melayu .

    pada masa lapang saya pun membaca buku cerita atau menonton wayang hantu yang dalam bahasa melayu . kadang-kadang saya pun cakap dengan kakak saya mengunakan bahasa melayu .

    Tambahan pula ,banyak berbual-bual dengan kawan-kawan dan keluarga guna bahasa melayu akan meningkatkan setiap hari .

    Dan bila-bila saya ada masa pun pergi internet cari media permata , majalah ,wanita, surat khabar dan berbagai jenis bahan bacaan yang bahasa melayu .

    Hobi saya ialah menyanyi jadinya saya pun selalu belajar lagu yang baru...saya selalu kenal orang-orang melayu untuk meningkatkan bahasa melayu.kalau saya tidak tahu maksudnya di dalam buku cerita ,saya akan memcari di kamusnya ..

    Jadinya Bahasa melayu yang paling mudah difaham
    punya bahasa .Sebabnya mata pelajar ada banyak cara untuk belajar lebih baik di bahasa melayu .


    Inilah usaha-usaha saya yang lakukan untuk meningkatkan dalam bahasa melayu.






    wiwian ng
    F5B

    BalasPadam
  30. Bahasa Melayu merupakan bahasa rasmi Negara Brunei Darussalam.Ia dianggap bahasa lingua franca di nuasantara ini.

    Saya mempunyai beberapa cara untuk meningkatkan bahasa melayu saya.Cara-caranya ada beberapa seperti menonton filem-filem Melayu , membaca buku cerita , surat khabar , novel , majalah dalam bahasa melayu , mencari maksudnya dengan menggunakkan kamus bahasa Melayu dan sebagainya. Selain daripada itu , kami boleh melayari laman web pelajaran bahasa melayu.

    Saya sebagai seorang pelajar, saya menyedari kami lemah dalam membuat karangan , imbuhan dan prosa klasik . Saya harap cikgu akan menolong kami dalam meningkatkan penguasaan bahasa Melayu kami .

    Hui Peng M5B...

    BalasPadam