Rabu, 6 Januari 2010

Pendapat pelajar

Nyatakan usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu anda.

23 ulasan:

  1. Pelajaran bahasa Melayu bukan macam subjek yang lain seperti geography atau history yang boleh hafal. Kita mesti membaca buku-buu cerita atau surat khabar untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu dan juga kami boleh belajar dengan kumpulan-kumpulan untuk berbincang bersama-sama. Di dalam Kelas, Cikgu pun boleh mengajar kata-kata yang baru untuk meluaskan bahasa rasmi kita.

    Berusaha- lah.
    =)

    Rhenne Chong. F5B

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Usaha-usaha yang boleh dilakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu ialah mononton televisyen and mendengar radio dalam bahasa Melayu .

    Selain daripada itu , saya akan membaca surat khabar , membaca buku dan juga majalah dalam bahasa Melayu . Saya juga boleh tengok wayang dalam bahasa Melayu dan bercakap dengan rakan-rakan saya dalam bahasa Melayu untuk memperbaiki lisan .

    Saya akan meningkatkan penguasaan bahasa Melayu kerana di peperiksaan o'level kami mesti mendapat kredit atau keatasnya di dalam bahasa Melayu .

    Bahasa Melayu ini penting kerana kami mesti dapat markah yang baik untuk bahasa Melayu untuk masuk ke tingkatan 6 dan bahasa Melayu juga bahasa rasmi Brunei Darussalam.

    Angelina Chiuh. F5B

    BalasPadam
  4. Pada pendapat saya, saya perlu membaca lebih banyak buku dalam bahasa Melayu untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu saya. Saya juga perlu lebih banyak mengunakan bahasa Melayu untuk bercakap semasa di rumah dan dengan kawan-kawan saya serta menumpukan perhatian semasa belajar bahasa Melayu di dalam kelas.

    Julian Coventry - F5B

    BalasPadam
  5. Terdapat beberapa usaha-usaha yang telah saya lakukan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu. Antaranya dari membaca buku-buku cerita,membuat perbualan dengan kawan-kawan untuk memperbaiki Bahasa Melayu dan menonton program-program dari televisyen. Apabila ada perkataan-perkataan yang saya tidak faham, saya mencari maksudnya dari komputer atau kamus Bahasa Melayu. Bagai cara ini saya boleh membaiki Bahasa Melayu saya dan faham perkataan yang baru.Tambahan lagi, kita ialah berada di negara islam iaitu negara yang mesti pandai Bahasa Melayu.

    F5B
    Lee Chee Wei@ Hong

    BalasPadam
  6. Setahu saya , ada tiga bahasa yang paling penting telah diguna di Negara Brunei Darussalam . Iaitu Bahasa Melayu ,Bahasa Cina dan Bahasa Inggeris . Tetapi Sebagai pelajar di Brunei Darussalam , Bahasa Melayu ramai digunakan oleh Orang Melayu termasuk Orang Cina juga . Tambahan pula , Bahasa Melayu adalah Bahasa Rasmi Brunei .

    Terdapat banyak usaha-usaha yang boleh kita lakukan untuk meningkatkan Bahasa Melayu.Sebagaimana yang kita ketahui , banyak membaca buku merupakan satu amaln yang amat baik dan patut disemai oleh para pelajar . Jadi , untuk meningkatkan Bahasa Melayu kita hendaklah banyak membaca buku , majalah dan suratkhabar . Membaca suratkhabar bukan sahaja boleh meningkatkan Bahasa Melayu manakal juga boleh meningkatkan ilmu pengetahuan kita dan membolehkan kita megetahui apa yang telah berlaku di luar negara ataupun di Negara Brunei Darussalm .

    Selain daripada itu , para pelajar di kelas hendaklah mendengar teliti apa yang cikgu cakap dan juga membuat latihan-latihan yang dibagi oleh cikgu. Secara tidak langsung , kita dapat mengetahui lebih banyak perkataan dengan lebih senang iaitu semasa saya lapang di rumah , saya akan menonton Telvisyen Bahasa Melayu. Semasa menonton kita bukan sahaja hendak memahami apa cerita yang dibuat tetapi untuk melihat teliti cara mereka bercakap dengan orang dan erti perkataan itu bermaksud.

    Lebih-lebih lagi , terdapat berbagai-bagai jenis aktiviti yang kita boleh sertai untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu contohnya peraduan karangan ,peraduan menulis pantun dan syarahan.Di samping itu,berbual-bual dengan rakan-rakan saya juga dapat melatih saya untuk membina ayat secara spontan.

    Kesimpulannya,semasa kita membaca buku , majalah ataupun suratkhabar , kita mestilah mempunyai sebuah buku kamus di samping kita kerana ia membolehkan kita mencari maksuh perkataan yang kita belum ketahui lagi.Inilah usaha-usaha yang kita mesti lakukan untuk meningkatkan Bahasa Melayu .

    Xin Yu
    F5B

    BalasPadam
  7. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  8. Di dalam tiga bahasa itu, Bahasa Melayu adalah salah satu bahasa yang amat penting kerana ia merupakan bahasa rasmi Negara Brunei Darussalam. Saya sebagai seorang pelajar negara ini haruslah berusaha untuk mempelajari Bahasa Melayu jika ingin berinteraksi dengan penduduk-penduduk negara ini.

    Salah satu usaha untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu anda ialah membaca buku cerita,majalah dan surat khabar yang bercatat dalam bahasa melayu.Selain daripada itu,saya juga akan menonton televisyen melayu dan filem filem melayu yang mempunyai sarikata dalam Bahasa Melayu untuk meningkatkan penguasan bahasa melayu saya.

    kesimpulannya,kita tidak boleh hanya belajar bahasa inggeris dan bahasa cina sahaja kerana bahasa melayu ini juga penting kerana ia merupakan bahasa rasmi di negara Brunei Darussalam.

    Karen Tan Yee Mang
    F5B

    BalasPadam
  9. Di dalam tiga bahasa itu, Bahasa Melayu adalah salah satu bahasa yang amat penting.Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi di negara ini dan juga digunakan di beberapa negara Asia Tenggara.Kita menggunakan bahasa melayu semasa berkawan dengan orang yang berbangsa melayu.Kita juga menggunakan bahasa melayu semasa kita bersekolah dalam kelas bahasa melayu dan sebagainya.

    Terdapat banyak usaha-usaha yang boleh kita lakukan untuk meningkatkan penguasan bahasa melayu.Saya membaca buku cerita bahasa melayu.Apabila ada perkataan yang saya tidak faham,saya akan mencari maksudnya dengan kamus melayu.

    Bahasa Melayu sangat penting kerana bahasa ini boleh membantukan kita untuk mencari kerja di negara ini.

    Liaw Ming Thong
    F5B

    BalasPadam
  10. Di antara negara Asia Tenggara mempunyai beberapa bahasa berkomunikasi dan salah satu ialah Bahasa Melayu.Ia juga merupakan bahasa rasmi Negara Brunei Darussalam.Sebab itu,Bahasa Melayu sangat penting daripada tiga bahasa itu.

    Usaha-usaha yang saya lukakan untuk meningkatkan penguasaan bahasa melayu saya ialah membaca, perbualan dan menonton rancangan bahasa melayu.Saya membaca suratkhabar seperti Pelita Brunei dan Media Pertama yang boleh dapat daripada Internet, buku cerita bahasa melayu dan majalah-majalah bahasa melayu.

    Kadang-kadang saya akan menonton filem atau rancangan bahasa melayu untuk meningkatkan lisan bahasa melayu saya.Selain itu,saya juga berbual-bual dengan kawan-kawan saya menggunakan bahasa melayu.Ini juga boleh meningkatkan lisan bahasa melayu saya dalam kelancaran.

    Usaha-usaha yang diatas ialah usaha-usaha yang saya lakukan untuk menengkatkan penguasaan bahasa melayu saya.

    Ng Bee Kee
    F5B

    BalasPadam
  11. Usaha yang saya dapat lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu ada banyak,antaranya ialah membaca bahan bacaan bahasa Melayu,lebih dengar perbualan bahasa Melayu dan memakainya semasa bercakap.

    Dengan membaca bahan bacaan,saya boleh dapat menambah pengetahuan saya dan sambil lebih memahami pengggunaaan perkataan bahasa Melayu dalam artikel-artikel dan buku-buku.

    Jikalau mendengar perbualan orang lain,saya boleh dapat tahu cara-cara untuk sebutan perkataan-perkataan bahasa Melayu.

    Semasa menggunakan bahasa Melayu dalam perbualan-perbualan, saya boleh banyak sebutkan perkataan-perkataan bahasa Melayu dan meningkatkan lisan saya.

    Wong Tien Fung
    F5B

    BalasPadam
  12. Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara.Pentingnya Bahasa Melayu di Menengah 5 ialah membolehkan pelajar tersebut melangkah ke pra universiti dengan gred sekurang-kurangnya Credit untuk lulus.Saya sebagai seorang pelajar berbangsa melayu tidaklah sukar untuk memahaminya atau mempelajarinya.Bahasa Melayu saya juga tidak sebagus mana.Paling tinngi mendapat grade A2,B3 dan B4.

    Kita sekarang mendiami sebuah negara yang mementingkan Bahasa Melayu dalam pertuturan seharian yang mudah dipahami umum.apa gunanya kita menjadi penduduk sesebuah negara melayu atau mendiami negara melayu beratus tahun tetapi masih tidak fasih untuk memahami atau bertutur dalam bahasa melayu.

    Di Sekolah ini (Sekolah Menengah Chung Hwa),saya mendapati sebahagian daripada pelajar yang bukan berbangsa melayu masih tidak dapat menngunakan atau memahami bahasa melayu dengan betul.Mesikpun sudah berada di dalam Menengah 5,Mereka masih keliru imbuhan atau sebutan yang betul yang paling ketara semasa dalam percakapan dan menulis karangan.Bagi mereka ianya tidak penting.meraka tidak sedar mereka amat memerlukan Bahasa Melayu untuk lulus dalam peperiksaan GCE O LEVEL.

    Usaha-usaha yang boleh digunakan untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu ialah dengan menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa harian selain Mandarin dan Inggeris.Meskipun kami bersekolah di Sekolah Cina,tidak semestinya seseorang pelajar itu ambil tidak endah mengenai Bahasa Melayu.seorang pelajar boleh mempraktikkan dengan bercakap dengan guru-guru,kawan-kawan malah ahli keluarga dalam bahasa melayu untuk meningkatkan lagi penguasaan Bahasa Melayu.

    Selain mempraktikkan pertuturan dalam bahasa melayu,juga boleh membiasakan diri dengan membaca novel-novel,surat khabar,media massa,media cetak yang berbahasa melayu.Jika masih diperingkat awal,digalakkan untuk merujuk dan mencari maksud didalam kamus bahasa.Kamus adalah teman setia jika kita memerlukan bantuan dalam memahami bahsa melayu.Di masa lapang,bolehlah menghabiskan masa di perpustakaan malah di internet juga mempunyai banyak ilmu pengetahuan yang berguna berbentuk bahasa melayu.Menipu diri sendiri dalam pepriksaan tidak ada gunya.

    apa yang saya maksudkan dengan MENIPU DIRI SENDIRI DALAM PEPERIKSAAN TIDAK ADA GUNYANYA ialah saya menyedari kebanyakkan pelajar yang bukan berbangsa melayu dan yang tidak memahami bahasa melau akan meminta bantuan dengan cara yang salah iaitu meniru.Markah yang diperolehi juga tidak berkat dan tidak menjamin apa-apa kejayaan.memegang segulung ijazah tetapi usaha yang dilakukan bukan dari diri sendiri tidak ada gunyanya.Usaha itu tangga kejayaan.seorang pelajr haruslah tekun berusaha.

    Juga,tidak ketinggalan untuk bergaul dengan orang melayu dan bertukar pendapat tetapi dalam bahasa melayu boleh melancarkan pertuturan kita.meskipun kekok rasanya pada awalnya,tetapi dengan menjadikannya sebagai tabiat ianya boleh dipupuk sehingga lancar.bermulalah dengan bebrapa perkataan sehari.ianya akan banyak membantu.

    Sebagai seorang pelajar,disekolah guru-gru boleh dijadikan tempat rujukan bagi bertanyakan mengenai bahasa melayu dan boleh meminta bantuan guru berlatih bercakap dalam bahasa melayu.tahun ini kami pelajar menengah 5 akan menduduki peperiksaan gce o level,dan mestilah menduduki 3 kertas peperiksaan dan antaranya ialah peperiksaan lisan.

    pepriksaan lisan juga boleh mebantu untuk meningkatkan gred dalam bahasa melayu,keran kita biasnya lebih petah bercakap daripada menulis.pertuturan yang lancar,suara yang nyaring dan juga penggunaan bahasa yang baik juga boleh membantu mendapat gred yang baik.

    oleh itu,para pelajar yang bukan berbangsa melayu san yang berbangsa melayu haruslah saling tolong-menolong bagi memboelhkan kedua pihak dapat membantu diri sendiri bagi mendapat gred yang memuaskan.sekarang bulan januari baru bermula,belum terlewt lagi untuk berusaha mempelajari bahasa melayu dan memperbaiki pertuturan bahasa melayu juga dalam penulisan.

    NUR ARIIZAH BINTI JOEFRY
    MENENGAH 5B

    BalasPadam
  13. Bahasa Melayu ialah bahasa rasmi di Negara Brunei Darusslam.Untuk meningkatkan Bahasa Melayu ialah membaca buku cerita,surat khabar dan majalah ,ia dapat membantu saya meningkatkan dalam menulis karangan.

    Selain daripada itu , saya juga menonton berbagai-bagai wayang yang disiarkan dalam Bahasa Melayu. Kadang-kadang saya juga kan mendengar radio Bahasa Melayu seperti Pelangi FM .Melalui wayang dan radio ,ia dapat membantu cara Bahasa Melayu dituturkan yang betul.


    Ini adalah serba sedikit daripada usaha-usaha yang saya lakukan untuk meningkatkan pengusaan Bahasa melayu

    BalasPadam
  14. Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi di negara ini.Kita selalu menggunakan tiga bahasa itu untuk membuat komunikasi dengan oang-orang yang berbangsa lain.Usaha-usaha yang saya akan buat untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu ialah mambaca surat khabar... buku cerita...dan selalu pergi ke perputakaan untuk memimjam buku dan sebagai nia...kami juga boleh melayari internet...untuk mencari berita-berita dunia..selain daripada itu..kamijuga boleh membaca surat khabar di internet...dengan ini dapat menjimatkan wang..kerana tidak payah membeli surat khabar..

    selain daripada itu..kami pun hendak selalu menonton wayang bahasa melayu..supaya boleh menambahkan pengetahuan kita..seterusnya kami pun boleh belajar untuk bercakap dalam bahasa melayu dengan kawam-kawam dan guru sekolah..saya juga perlu menonton rancagan berita dan dokumentari di televisyen supaya dapat bercakap danga intonasi yang betul...semoga usaha-usaha yang saya lakukan ini akan dapat mengikatkan penguasaan bahasa melayu saya...

    SHU YEE
    F5B

    BalasPadam
  15. Di dalam tiga bahasa itu, Bahasa Melayu adalah salah satu bahasa yang amat penting. ia ialah bahasa rasmi negara brunei darussalam.

    Usaha-usaha yang saya akan buat untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Melayu ialah membaca buku cerita bahasa melayu, membaca suratkhabar melayu, merujuk buku kamus untuk mencari maksudnya supaya ia boleh mempelajari saya dengan perkataan-perkataan yang baru. Kadang-kadang, menonton wayang melayu juga boleh menambah pengatahuan bagi bahasa melayu.

    Seterusnya, saya pun akan berbual-bual dalam bahasa melayu dengan kawan-kawan saya dan guru-guru sekolah untuk menambah kelancaran saya semasa barcakap bahasa melayu. aktiviti-aktiviti tentang bahasa melayu juga boleh disertai.

    Usaha-usaha yang saya lakukan saya akan teruskan untuk meningkatan penguasaan bahasa melayu.

    JiaHui
    F4B

    BalasPadam
  16. Bahsa Melayu adalah bahasa rasmi Negara Brunei . sebagai orang Brunei , saya mestilah mengetahui lebih kata-kata bahasa melayu

    Cara saya untuk meningkatkan bahasa melayu saya ialah sering membaca buku-buku cerita bahasa melayu .

    Selain itu , saya akan menonton wayang melayu yang disiarkan dalam bahasa melayu dan mendengar pelangi FM . Ia akan menambahkan pengetahuaan saya dalam bahasa melayu dan ia boleh bantu saya bagaimana bergaul dengan kawan-kawan saya dengan bahasa melayu

    Saya juga akan mengambil masa saya untuk membaca kamus dan harus hafal dan faham perkataan-perkataan yang tidak pernah saya belajar .

    Lim huey Wann . F5B

    BalasPadam
  17. Bahasa Melayu ialah bahasa rasmi Negara Brunei. Sebagai penduduk Brunei, kita hendaklah tahu berbahasa melayu. Ianya sangat berguna untuk kita meggunakan Bahasa Melayu sebagai alat komunikasi.

    Kita penduduk Brunei memanglah kita akan bersekolah. Sama ada kita bersekolah di sekolah swasta atau kerajaan, Bahasa Melayu adalah mata pelajaran yang sangat penting dan wajib. Sebagai pelajar yang ingin meningkatkan taraf berbahasa melayu kita hendaklah membiasakan diri untuk berbahasa Melayu. Selain itu kita juga boleh membiasakan diri bergaul dengan budak melayu.

    Membaca dalam bahasa melayu juga salah satu usaha bagi meningkatkan bahasa Melayu kita dengan membanyakkan membaca buku cerita, artikel, majalah, novel dan banyak lagi. Contohnya novel, novel adalah salah satu yang baik dapat menolong kita meningkat kan bahasa melayu kerana ianya mempunyai banyak perkataan yang jarang kita sebut atau dengar.

    Rawiah Ramli F5B

    BalasPadam
  18. Dalam negara Brunei yang moden ini,bahasa cina,bahasa inggeris dan juga bahasa melayu terdapat dalam negara ini. Pada pendapat saya untuk pelajaran bahasa melayu,saya boleh jaminkan bukan semua orang pelajar suka belajar dan berkomunikasi dengan bahasa melayu.Secara jujur,saya sendiri pun tidak begitu suka bahasa melayu.

    Tapi,melayu adalah bahasa rasmi negara yang saya tinggal sejak kecil.Contoh dalam sekolah,jika semua subjek kamu mendapat A tetapi bahasa melayu anda mendapat E,kamu pun tidak mendapat peluang untuk meningkatkan tingkatan.Dari segi sekolah kami boleh mendapat bahawa kepentingan melayu dalam negara ini.Saya pun akan mengunakan sebanyak cara untuk meningaktkan markah bahasa melayu saya.

    Cara-cara saya untuk meningkatkan bahasa melayu saya adalah membaca sebanyak buku cerita melayu, membeli beberapa filem bahasa melayu,melayarkan web melayu dan juga berbual dengan kawan saya mengunakan bahasa melayu.Selain daripada itu,saya pun akan menyertai beberapa pertandingan yang diadakan di sekolah untuk membaikkan tulisan karangan dan lisan saya.Pertandingan karangan boleh membaiki karangan saya yang lemah dan juga pertandingan syarahan boleh membaikikan lisan saya apabila mengadakan ujian lisan.

    Tahun ini adalah tahun yang sangat penting kepada semua pelajar tingkatan 5.Tahun ini boleh menbuat keputusan saya yang dapat memasuk ke tingkatan 6 atau ke luar negara untuk belajar.Bahagian yang terlemah pada saya ialah prosa klasik.Saya harap cikgu tan boleh menambah pengetahuan saya dalam bahagian ini.^^

    Vivian.F5B.(:

    BalasPadam
  19. Bahasa Melayu ini adalah sangat penting bukan sahaja digunakan di Negara Brunei Darussalam tetapi ia juga digunakan di tempat lain misalnya di Negara Malaysia. Bahasa Melayu adalah bahasa yang wajib digunakan di negara Malaysia. Bagi orang yang tahu menggunakan bahasa Melayu. Ia telah mempunyai banyak berfaedah. Misalnya apabila seseorang telah mengetahui Bahasa Melayu ia dapat memberi bantuan bukan sahaja untuk dirinya sendiri tetapi ia juga dapat berkomunikasi dengan orang lain. Saya mengaku Bahasa Melayu saya sebenarnya lemah tetapi saya dapat meningkatkannya disebabkan oleh banyak membaca buku cerita dalam Bahasa Melayu. Pada masa yang lapang, saya akan membaca surat khabar yang berada dalam Bahasa Melayu. Apabila saya dapati perkataan yang jarang digunakan ataupun sesuatu perkataan yang kurang pasti saya akan rujuk ke dalam buku kamus untuk mencari makna perkataan tersebut. Kesimpulannya, saya berasa bangga kerana dapat memahami bahasa Melayu.

    Marlon Yap
    Menengah 5B

    BalasPadam
  20. Usaha yang saya dapat lakukan untuk meningkatkan penguasaan bahasa Melayu seperti membaca majalah, suratkhabar dan membaca buku latihan dari luar sekolah. Sekian jujur, saya tidak pernah membaca suratkhabar dan majalah bahasa melayu. Tetapi saya akan mula dari hari ini.

    Selain daripada itu, saya juga boleh meningkatan
    dari pencakapan dengan kawan-kawan, kerana kebanyakan kawan ayah saya berbangsa melayu, india dan murut. Dan akhir sekali adalah daripada menonton televisyen dengan sarikata bahasa melayu.Jika ada perkataan yang tidak tahu, saya akan mencari di kamus.

    Thien Pei Hsie-F5B

    BalasPadam
  21. Bahasa MElayu adahlah Bahasa Rasmi Negara Brunei DArussalam.Usaha-usaha yang perlu saya melakukan untuk meningkatkan Bahasa Melayu adalah selalu memnbaca surat khabar,majalah... Selain itu, saya bolen berkomunikasi dengan pelajar pelajar melayu supaya akan meningkatkan kelancaran saya semasa saya bercakap bahasa melayu. Menonton wayang wayang melayu juga boleh membantu saya meningkatkan bahasa melayu.

    Yirou
    F5B

    BalasPadam
  22. Bahasa Melayu memainkan peranan yang penting sebagai bahasa rasmi di Negara Brunei Darussalam.Menpunyai Bahasa Melayu yang tahap adalah sangat penting bagi penduduk negara ini.Untuk meningkatkan bahasa tersebut, berbagai langkah boleh dilakukan dengan niat meningkatkan bahasa tersebut.Langak-langkah seperti banyakkan membaca bahan-bahan dalam Bahasa Melayu dapat menambahkan perbendahan kata dalam Bahasa Melayu, selalu menggunakan bahasa tersebut untuk berbual-bual dengan rakan-rakan dapat meningatkan penguasaan dalam ujian lisan dan sebagainya.

    Menbaca bahan-bahan Bahasa Melayu seperti buku-buku cerita, surat khabar, artikel dan sebagainya dapat meningkatkan penulisan karangan kita.bhan-bahan tersebut boleh didapati dengan senang daripada perpustakaan. Tidak mempunyai buku-buku cerita, tidak membeli surat khabar, semua itu bukanlah alasan kerana kesemua sekolah pasti mempunyai perpustakaan bagi murid-murid yang belajar di sekolah tersebut.

    Selai daripada membaca, berbual-bual dengan meenggunakan Bahasa Melayu bahasa ini juga sangat penting. Berbual-bual dengan rakan-rakan kita boleh mengguinakan bahasa tersebut selian daripada bahasa lain. Ini dapat meningkatkan penguasaan kita dalam ujian lisan.

    Bnayakkan menyertai pertandingan mengenai Bhasa Melayu yang disediakan oleh pihak sekolah itu juga dapat membantu kita dalam Bhasa Melayu. Pertandingan sepeti syarahan, bernyanyi, mennulis karangan dan sebagainya adalh sangat efektif.

    Menonton filem-filem atau drama bahasa melayu dapat membantu kita juga kerana kita dapat menpelajari kata-kata yang jarang digunakan.

    Inilah langkah-langka ynag boleh dilakukan.

    Jenn. seew ling
    Menengah 5

    BalasPadam
  23. Pada pendapat saya, kita mesti ke perpustakaan untuk membaca buku Bahasa Melayu. Selain daripada itu, kita harus menonton filem filem Bahasa Melayu.

    Langkah langkah yang seterusnya ialah kita harus banyak berkawan dengan orang Melayu (bukan racist). Kita juga harus membaca surat khabar, artikel dan sebagainya.

    Harrisky
    F4Science.

    BalasPadam